ارتباط با کارشناسان...
ارتباط با کارشناسان...
روده کوچک و بزرگ بره های تغذیه شده با جیره های حاوی کنسانتره زیاد

تاثیر استفاده از افزودنیهای بافری شیمیایی و میکروبی

روده کوچک و بزرگ بره های تغذیه شده با جیره های حاوی کنسانتره زیاد
 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر‏ بافر‌های شیمیایی و میکروبی بر ویژه‌گی‌های بافت شناسی روده وچک و روده بزرگ در حین تغذیه‌ی کنسانتره زیاد انجام گرفت. از ۱۸ رأس بره‌ی نر عربی ۱ ± ۹ ماه در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تیمار و شش تکرار استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل:

۱- جیره شاهد (فاقد افزودنی)

۲- شاهد + یک درصد بافر بی‏کربنات سدیم

۳- شاهد + سه میلی‌لیتر باکتری مگاسفرا السدنی و دوگرم مخمر ساکارومایسیس سرویسیه برای هر دام (باکتری-مخمر) بودند.

در پایان آزمایش بره‌ها کشتار شدند و برای مطالعات هیستومورفومتری (طول، عمق، عرض پرز و ضخامت لایه عضلانی) و هیستوپاتولوژی از روده کوچک و بزرگ نمونه‌ گیری شد. در بخش دوئودونوم و ژژنوم نسبت ارتفاع به عمق کریپت در تیمار دریافت کننده باکتری – مخمر از نظر عددی نسبت به سایر تیمارها بیشتر بود.

در بخش ایلئوم به ترتیب ارتفاع پرز، عمق کریپت و مساحت پرز در تیمار شاهد (33/653، 67/506، 42/258 میکرون) نسبت به تیمار بافر (430، 33/328، 40/161 میکرون) و تیمار حاوی باکتری-مخمر (445، 365، 04/178 میکرون) به‌طور معنی‌داری بیشتر بود (05/0P<).

در بخش‏های مختلف روده کوچک در هر سه تیمار التهاب مخاط روده به شکل نفوذ سلول‏های التهابی تک هسته‏ای اعم از لنفوسیت، پلاسماسل با درجات متفاوت ائوزینوفیل مشاهده شد. در مجموع، استفاده از افزودنی‌های بافری شیمیایی و یا میکروبی تاثیر مثبتی بر هیستومورفومتری ایلئوم داشت، اما تاثیر مثبتی بر هیستوپاتولوژی روده کوچک و بزرگ نداشت و بین اثرات تیمار حاوی بافر بیکربنات با تیمار باکتری - مخمر نیز تفاوتی مشاهده نشد.

 

نویسندگان: فرشته وفایی  مرتضی چاجی  امید خراسانی  فرشاد باغبان

دانشجوی کارشناسی تغذیه دام، گروه علوم دامی، دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز-

 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

 دکتری تغذیه‌دام، هنرستان خوارزمی دزفول، دزفول، ایران

 استادیار گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران

 

 

برای مشاهده مطالب بیشتر کلیک کنید.