ارتباط با کارشناسان...
ارتباط با کارشناسان...

استرس گرمایی و نکات مدیریتی در فصل تابستان در دامداری ها

استرس گرمایی و نکات مدیریتی در فصل تابستان در دامداریها

استرس گرمایی یکی از مشکلات رایج در دامداریها است که میتواند سلامت و عملکرد دامها را کاهش دهد. استرس گرمایی زمانی اتفاق میافتد که دامها نتوانند حرارت بدن خود را تنظیم کنند و دمای بدن آنها بیش از حد مجاز افزایش یابد. این میتواند باعث شود که دامها کمتر بخورند و بیشتر نفس بکشند و از تولید شیر، گوشت و باروری کاسته شود. همچنین میتواند باعث شود که دامها مقاومت کمتری در برابر بیماری ها داشته باشند و مستعد عفونت ها و التهاب های مختلف شوند.

مکمل بافری در فصل گرما و همچنین مناطق گرم کشور با استرس گرمایی مقابله خواهد کرد زمانی که دام استرس گرمایی کمتری داشته باشد میزان شیر و چربی افزایش خواهد داشت.

برای پیشگیری و مدیریت استرس گرمایی در دامداری ها، باید به چند نکته توجه کرد:

•  فراهم کردن سایه: این ممکن است واضح به نظر برسد، اما باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از مراتع فقط میدان هایی از علف باشند که هیچ درختی در آنها وجود ندارد. دامها در نور مستقیم خورشید، سریعتر دچار استرس گرمایی میشوند. باید اطمینان حاصل کرد که تمام دامها میتوانند به سایه در یک منطقه با جریان خوب باد دسترسی داشته باشند. اگر سایه را در یک پناهگاه فراهم کنید، باید اطمینان حاصل کنید که پناهگاه اجازه میدهد که باد به دامها برای خنک کردن آنها دسترسی داشته باشد. باید اطمینان حاصل کنید که پناهگاه ها دارای فضای کافی برای جای دادن تمام دامها در قلمرو باشند. اگر لازم است، دامها را به گروه های کوچکتر تقسیم کنید.

•  اجرای فنها: قبل از یک رویداد گرمای شدید، باید سیستمهای پمپاژ خوراک را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها به درستی کار میکنند - قطره های به اندازه کافی بزرگ تولید میکنند. اگر قطره ها خیلی کوچک باشند، میتوانند رطوبت اضافی ایجاد کنند و مشکلات گرما را تشدید کنند. در گرمای شدید، استفاده از آب پاش و ف نها میتواند به خنک کردن دام ها، به ویژه گاوها  کمک کند. 

•  دسترسی آسان به آب و خوراک: دسترسی به آب خنک و تمیز در طول هوای گرم ضروری است. بدون آب، دام ها به سرعت آبگرفته، بیمار و ممکن است بمیرند. آب باید به راحتی قابل دسترسی، در زیر سایه و به اندازه کافی بزرگ باشد تا تعداد دام ها در قلمرو را پشتیبانی کند. اگر تعداد بیشتری از دام ها در قلمرو داشته باشید، مفید است که قبل از یک رویداد گرما، تانک های آزاد ایستاده اضافی قرار دهید. نه تنها این باعث میشود که تمام دام ها به آب دسترسی داشته باشند، بلکه جلوی اینکه دام ها در اطراف تانک های آب جمع شوند - مشکل را بزرگتر میکند.دام های خود را باید به راحتی بتوانند به خوراک دسترسی داشته باشند. مهم است که خوراک تازه نگه داشته شود، زیرا میتواند در هوای گرم به سرعت خراب شود. به صورت مکرر در مقادیر کوچکتر خوراک را تغذیه کنید تا خوراک تازه بماند و ورودی آنها را پیگیری کنید

•  مدیریت سلامت: سلامت دامها در طول فصل تابستان بر روی استرس گرمایی تأثیر دارد. دامها باید از بیماری ها، عفونت ها، آسیب ها، استرس و آلودگی محیط محافظت

 استرس گرمایی و نکات مدیریتی در فصل تابستان در دامداری ها

نکات مدیریتی در فصل تابستان در دامداری ها

1.زمان مناسب شیردوشی

2.استفاده از پروبیوتیک ها و مخمرها

3.نکات مهم در ارتباط با تعریق دام

4.استفاده از مکمل ها و مواد معدنی

5.استفاده از ویتامین ها

6.تقویت سیستم ایمنی دام

7.کنترل جمعیت مگس ها

8.تبعات منفی استرس گرمایی تا چندین ماه پس از فصل گرما

برای مشاهده ی مطالب بیشتر در ارتباط با استرس گرمایی بر روی لینک کلیک کنید.