ارتباط با کارشناسان...
ارتباط با کارشناسان...
بیماری آنفولانزای مرغی

بیماری آنفولانزای مرغی

بیماری آنفولانزای مرغی بیماری ویروسی عفونی طیور از خانواده ارتومیکسوویریده بوده که به اشکال مختلف (فوق حاد،حاد و تحت بالینی ) در اکثر گونه های طیور در سنین مختلف با علایم گوارشی-تنفسی،عصبی و کاهش تولید ممکن است دیده شود. این بیماری به نام طاعون مرغان نیز معروف است.

اپیدمیولوژی بیماری آنفلانزای مرغی:

مقاومت عامل بیماری زا در مقابل عوامل فیزیکو-شیمیایی:

1-به طور کلی ویروس آنفولازا در طبیعیت ناپایدار می باشد.

2-فاکتور های فیزیکی شامل حرارت،Ph  و خشکی بر روی این ویروس آنفلانزای مرغی را بیشتر میکند.

3- ضدعفونی کننده های شیمیایی از قبیل فرمادئید،گلوتار آلدئید،بتا پروبیولاکتون،ترکیبات فنلی،ترکیبات آمونیوم چهارتایی و سدیم هیپو کلرید 0.05 درصد، ویروس آنفلانزای مرغی را غیر فعال می نماید

5- پختن گوشت مرغ و تخم مرغ آلوده در دمای 70 درجه سانتی گراد ویروس را می کشد.

6-ویروس HPAI یا ویروس آنفلانزای مرغی فوق حاد در مدغوع طیور به مدت 45 روز در 4 درجه سانتیگراد و 6 روز در 37 درجه سنتی گراد زنده می ماند. ترشحات بینی، مدفوع طیور، دمای پائین و محیط مرطوب باعث طولانی شدن عمر ویروس AI  میگردد.

مکمل های طیوری بهدام رشد خراسان

شیوه انتقال بیماری آنفلانزای مرغی:

1-پرندگان مهاجر و آبزی در سرتاسر دنیا به عنوان مخزن و منبع ویروس های آنفولانزای مرغی (آنفولانزای پرندگان) از پرنده ای به پرنده ی دیگر از طریق آب  یا غذای آلوده (تا یک سال ) و در طیور صنعتی تا 36 روز گزارش شده است.

4- با توجه به سرعت انتقال کند و ویروس های آنفولانزا به ویژه ویروس HPAI ، در عفونت طبیعی یا تجربی، راه مدفوع-دهانی ممکن است بهترین را انتقال ویروس آنفولانزا باشد.

5- انتقال ویروس از طریق هوا حداکثر تا 70 متر رخ می دهد.

6- بوقلمون های بهبود یافته از بیماری آنفولانزا مرغی به مدت چندین ماه حامل ویروس باقی می مانند و به عنوان منبع آلودگی به سایر پرندگان محسوب می شوند.

7-ویروس آنفولانزا مرغی ممکن است موجب آلودگی تعداد زیادی از دام ها شوند و موضوع سد های بین گونه ای در اکولوژی این بیماری اهمیت کمتری دارد بذا پستانداران و سایر گونه ها باید یه عنوان منبع بالقوه ویروس های آنفولانزا پرندگان مورد توجه قرار گیرند. دلایل مستندی وجود دارد که نشان می دهدویروس تحت سروتیپ H1N1 به راحتی در بین خوک، انسان و بوقلمون در حال پخش هستند و ورود ویروس بوقلمن، به خوبی ثابت شده است.

 با کنسانتره های طیوری بهدام رشد بیشتر آشنا شوید